Ben je net een bedrijf gestart en wil je dat aan de wereld vertellen? Dan heb je enorm veel opties tot je beschikking; van online marketing tot persberichten, flyers, vlaggen en banners. Veel startende ondernemers weten daardoor niet goed waar te beginnen. Herken je dit? Dan is dit artikel je op het lijf geschreven, want hier lees je de 5 beste tips om je startende onderneming te promoten! Lees snel verder om te ontdekken wat jij vandaag nog kunt doen om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Begin met de (online) basis
Als startend ondernemer is het belangrijk dat je zowel online als offline goed zichtbaar en vindbaar bent. Begin daarom met de basis en maak je bedrijf vindbaar door een eigen website te maken, profielen op social media kanalen te creëren en een bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf aan te maken. Laat je bedrijf opnemen in de (lokale) bedrijvengidsen en ga na waar jouw doelgroep zich online bevindt. Zorg dat je daar zichtbaar bent waar je doelgroep het meeste tijd spendeert.
Denk lokaal
Als startend ondernemer moet je het vaak hebben van klanten uit de regio, of je nu een B2B- of B2C-bedrijf gestart bent; lokaal is vaak veel winst te behalen. Zorg dan ook dat mensen in de regio niet meer om je heen kunnen. Je kunt bijvoorbeeld de lancering van je bedrijf aankondigen in de lokale krant, een mooi openingsevenement organiseren en daarvoor flyers of posters laten bedrukken bij een drukbedrijf (om deze vervolgens op drukke locaties in de omgeving te plaatsen) en vragen of je bij andere ondernemingen wat flyers neer mag leggen ter promotie.
Maak gebruik van je netwerk
Als startend ondernemer moet je ergens beginnen; vaak zijn de mensen uit je directe netwerk je grootste supporters. Betrek hen dan ook bij de lancering van je bedrijf, nodig ze uit voor de opening, vraag ze om je bedrijf onder de aandacht te brengen in hun eigen netwerk of bied hen je gratis diensten/producten aan in ruil voor een mooie review/post op social media.
Uitbreiden
Heb je de eerste drie tips doorlopen? Dan kun je nu gaan werken aan de uitbreiding van je professionele netwerk. Bezoek bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, publiceer aantrekkelijke content op social media, werk aan de organische vindbaarheid (SEO) van je website of maak gebruik van online advertenties. Zo kun je stap voor stap steeds meer klanten aan gaan trekken.