From Mieke with Love...

3x tips om het maximale uit jouw webshop te halen

Iedereen heeft wel eens een webshop bezocht en deze binnen een paar tellen weer weg geklikt. Er zijn veel manieren om websitebezoekers te verliezen, bijvoorbeeld wanneer de pagina’s niet laden, bezoekers overladen worden met hinderlijke pop-ups of als de tekst niet goed leesbaar is. Niet alleen verlies jij deze bezoekers, ze gaan direct op zoek naar de webshop van een concurrent die wel goed werkt. Het runnen van een webshop is niet eenvoudig en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is het belangrijk om op te vallen tussen al die verschillende webshops. Om de webshop tot een succes te maken en online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je als beheerder van een webshop kunt doorvoeren.

 

Content, e-mail en social media

Het is voor jouw website van belang om een goede balans te vinden tussen verschillende bronnen. Verdeel je verkeer daarom uit verschillende bronnen, zoals content, e-mail en social media. Bovenaan het lijstje staat het laten aansluiten van de content op datgene wat de bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dat hoeft niet altijd een product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een informatief artikel zijn. Publiceer in dat geval een artikel waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Dit maakt je ook beter vindbaar in Google, omdat je schrijft over je expertise. Het biedt je ook meteen content voor in de nieuwsbrief die je per e-mail verstuurd of je wekelijkse social media post.

 

Meten is weten

Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld en zoekopdrachten worden gemeten.

 

ICT

Van cruciaal belang is natuurlijk dat de website goed werkt. Hiervoor heb je een goed presterende ICT-omgeving nodig, anders kunnen kernactiviteiten niet worden uitgevoerd en kan de webshop niet naar behoren functioneren. Voor het managen en beheren van de omgeving is ervaren personeel nodig. Zie je het nu niet zitten om investeringen te doen in hardware en infrastructuur, dan kun je gaan werken in een hybrid cloud. Hierbij maak je gebruik van twee omgevingen die feilloos met elkaar communiceren, namelijk public en on-premise. Indien je zelf niet de middelen hebt om de ICT omgeving in te richten kun je dit uitbesteden en gebruik maken van ict detachering. Zo vind je via een extern bedrijf de juiste ervaren ICT-dienstverleners.

Related Stories

Discover

Waar moet je rekening mee houden als je een...

Er zijn jaarlijks duizenden mensen die een opleiding gaan volgen om uiteindelijk een instructeur...

Waarom kiezen voor kartonnen dozen?

Kartonnen dozen zijn een populaire keuze voor bedrijven vanwege hun duurzaamheid, lichtgewicht en toch...

Waar let je op tijdens het kiezen van een...

De afgelopen jaren is de populariteit van refurbished laptops flink toegenomen. Maar wat is...

Eenvoudig je administratie beheren met een top boekhoudprogramma

De voordelen van een goed boekhoudprogramma Er zijn tal van voordelen verbonden aan het gebruik...

Beste wandelschoenen bestellen: comfortabel wandelen en stijlvolle schoenen tegelijk!

Beste wandelschoenen bestellen: comfortabel wandelen en stijlvolle schoenen tegelijk! Beste wandelschoenen bestellen? Kijk niet verder!...

Landen binnen de eu

De Europese Unie: alles wat je als ouders moet weten Als ouder is het moeilijk...

Popular Categories

Comments