Het nieuwe schooljaar is nog maar net, of nog niet eens begonnen, maar het is nu al slim om na te gaan denken over de komende examens. Je kind heeft, net als veel andere kinderen, in de afgelopen 1,5 jaar vooral veel zelf moeten doen en, door die hele corona-ellende, wellicht een achterstand in de leerstof opgelopen. Dat is niet vreemd en niemand kan daar iets aan doen, maar wanneer je kind het komende jaar examen moet gaan doen kan het wel zorgelijk zijn. Het examenjaar is druk en er is niet altijd tijd om op school extra lessen te krijgen. Het is daarom slim om je nu al te verdiepen in examentraining.
Examentraining werkt écht!
Stel, je kind heeft enorme moeite met wiskunde of scheikunde. Dan is dat niet een kwestie van "beter je best doen". Wanneer de materie, hoe hard je kind het ook probeert, een mysterie blijft, zul je actie moeten ondernemen. Natuurlijk kun je je kind zeggen dat hij of zij een ander pakket moet kiezen en een vak moet laten vallen. Maar dat is niet écht de oplossing. Een betere oplossing is dan examentraining. In een paar dagen hard werken worden de mysteries ontrafeld en zal je kind zich een stuk zekerder voelen. Door de examentraining, die past bij de lesstof en bij het komende examen, wordt de kans op slagen een stuk groter.
Je kunt zelf al veel doen, maar niet alles
Het is natuurlijk een mogelijkheid dat je iedere dag met je kind gaat oefenen op de vakken die hij of zij moeilijk vindt. Maar zeg nu zelf. Toen je zelf op die leeftijd was, nam je ook niks aan van je ouders. Het is dus beter om een extern persoon in te schakelen. Immers, vreemde ogen dwingen. Je kind kan voor examentraining naar Leiden en daar twee of drie dagen intensief aan het probleemvak werken.
Gemotiveerde docenten vinden geen enkele vraag dom
Het probleem zit 'm er vaak in dat kinderen geen vragen durven stellen in de klas omdat ze bang zijn dat de andere leerlingen ze dom vinden. Hierdoor missen ze belangrijke (basis) informatie waardoor de rest van de lesstof ondoorgrondelijk wordt. De gemotiveerde docenten van de examentraining in Leiden vinden geen enkele vraag dom. Juist niet! Hoe meer vragen je stelt, hoe beter in kaart valt te brengen wat iemand al wel en wat iemand nog niet weet. Aan de hand hiervan kan goed worden bepaald welke aspecten van de lesstof extra aandacht verdienen.